Вузлики на пам'ять





 Як швидко вивчити вірш напам’ять

  1. Прочитай вірш уголос.
  2. Поясни значення незрозумілих слів.
  3. Прочитай вірш ще раз. Намагайся зрозуміти його на­стрій, інтонацію, ритм.
  4. Прочитай вірш ще два-три рази. Намагайся його запам’ятати.
  5. За кілька хвилин повтори вірш із пам’яті, за необхід­ності зазирай у текст.
  6. Пізніше повтори вірш ще два-три рази, не зазираючи в текст.
  7. Перед сном ще раз повтори вірш.
  8. Уранці наступного дня прочитай вірш ще раз, а потім розкажи його напам’ять.

 

Спершу слід прочитати й зрозуміти ці пам’ятки. Уявіть собі дитину, яка ще не вміє читати так, як дорослий. Скільки зусиль їй треба докласти для того, щоб виконати ці інструк­ції! Це не значить, що треба відмовлятися від пам’яток, але використовувати їх краще з 3 класу.
Що ж робити в 2 та 3 класі? Як найчастіше вирішують цю проблему? Кількістю повторів. При цьому треба пам’ятати, що вивчення віршів пов’язано з індивідуальними особливос­тями пам’яті. Одному достатньо виразно прочитати вірш, щоб запам’ятати його, а іншому потрібно докладати для цьо­го зусилля протягом декількох днів. Неможна вимагати від усіх однакової швидкості запам’ятовування.
Якщо вивчити вірш треба «на завтра», то корисним буде прийом повторення, рознесеного в часі. Тобто прочитати кілька разів удень (не намагаючись усе запам’ятати), потім через деякий час і обов’язково перед сном, саме тоді інфор­мація обробляється ефективніше. Уранці прочитати — по­вторити. Якщо вивчений вірш треба буде розповідати через кілька днів, то повторення кожного дня, особливо на ніч, до­поможуть міцно запам’ятати вірш.
Але все одно, такі повторення використовують переважно можливості пам’яті. Що ще може допомогти учневі початко­вих класів та його батькам?
Одна з найбільш розповсюджених причин незапам’я- тонування вірша полягає в тому, що дитина не уявляє собі його зміст. Не те щоб зовсім не ‘уявляє, але образи нечіткі, неяскраві, не викликають відповідних почуттів. Часто це бу­ває, коли вірш читається самою дитиною, в дуже швидкому темпі. Іноді молоді вчителі захоплюються темпом (швидкістю) читання і не приділяють достатньої уваги розумінню. У ди­тини виробляється звичка зосереджуватися лише на зовніш­ньому аспекті виконання. Вірш забувається ще й тоді, коли той, хто його читає для дитини (вчитель, батьки, інші учні), теж поспішає, не дотримується необхідних пауз. Пригадайте, чи полюбляли ви слухати вірші у виконанні своїх одноклас­ників. Якщо так, то вам дуже пощастило, а ваша вчитель­ка заслуговує найвищої похвали. Але як правило, на уроці, коли перевіряють вивчені напам’ять вірші, досить нудно.
Під час читання віршів в уяві виникають певні образи. У вірші їх зазвичай чимало. Для того щоб зрозуміти, відчути те, що заклав автор, треба докласти зусиль, підключити твор­чу уяву. Можна порівняти роботу уяви з працею художника: один образ як один мазок, і так, не поспішаючи, з’являється картина. А якщо читати вірш, не даючи слухачам «домалю­вати» картину — усі мазки зліпилися в одну велику «маз­ню», з якої нібито щось видно, але дуже замазано, наплута­но. Тому одне з правил, яке повинні запам’ятати і дорослий, і дитина: читаючи вірші, не можна поспішати,
З віком дитини росте кількість і обсяг віршів для ви­вчення напам’ять. Поступово пам’ять школяра заповнюється різноманітними відомостями, і запам’ятовування відбуваєть­ся повільніше. Але і в цьому можна допомогти, якщо саме в цей період озброїти дитину прийомами образного сприй­мання віршів, які допоможуть створити й умови легкого запам’ятовування творів.
Прийоми для образного уявлення та швидкого вичення вірша:
  • за допомогою рухів;
  • за допомогою одночасного малювання;
  • за допомогою підготовлених малюнків;
  • за допомогою слів-опор.




  • ПАМ’ЯТКА 
    роботи над помилками для учнів початкових класів 

    Пам'ятай, що роботу над помилками необхідно починати з нового рядка


    1. Пропуск, заміна букв.
    Перепиши слово без помилки. Підкресли місце, де було припущено помилку. В дужках вкажи кількість звуків та букв в цьому слові. Поділи слово на склади, випиши голосні.

    2. Перенос слова.
    Випиши слово. Поділи його на склади. Вкажи всі можливі способи переносу.

    3. Буквосполучення дж, дз.
    Випиши слово правильно. Придумай 4 слова на те сполучення, в якому помилка. Вкажи всі важливі способи переносу цих слів.

    4. Буквосполучення йо, ьо.
    Після голосного пиши буквосполучення йо, після приголосного - ьо. Випиши слово. Придумай 4 слова на те буквосполучення, в якому є помилка.

    5. Подовження приголосних звуків.
    Випиши слово без помилки. Підкресли місце, де було припущено помилку. Придумай і запиши 4 слова з тим подовженим приголосним звуком, на який припущено помилку.

    6. Букви я, ю, є, і, ь, що позначають м'якість приголосних звуків.
    Випиши слово. Придумай 5 слів з м'якими приголосними. Підкресли букви, що позначають м'якість приголосних.

    7. Ненаголошені голосні [є], [и], що перевіряються наголосом.
    Випиши слово. Зміни його так, щоб ненаголошений голосний склад став наголошеним. Запиши перевірне слово. Підкресли букву ненаголошеного голосного.

    8. Ненаголошені голосні [є], [и], що не перевіряються наголосом (словникові слова).
    Подивись у словник, запиши слово правильно. Усно склади з цим словом речення. Випиши 4 слова з ненаголошеними [є], [и], що не перевіряються наголосом.

    9. Сумнівні глухі приголосні звуки.
    Випиши слово. Добери слово для перевірки - зміни його так, щоб після приголосного звука був голосний. Підкресли букву сумнівного приголосного.

    10. Апостроф після б, п, в, м, ф, р перед я, ю, є, ї.
    Випиши слово правильно. Придумай і запиши 4 слова з апострофом в корені слова.

    11. Знаки в кінці речення (. ? !).
    Склади речення правильно. Перебудуй речення у спонукальне (питальне).

    12. Апостроф після префіксів перед я, ю, є, ї.
    Випиши слово правильно. Придумай і запиши 4 слова з апострофом після префіксів, які закінчуються на приголосний.

    13. Префікси роз-, без- (пишуться з буквою з).
    Запиши 4 слова з тим префіксом, де в тебе помилка.

    14. Префікси з-, с- (перед буквами к, п, т, х, ф пишеться префікс с).
    Випиши слово правильно. Придумай 4 слова на припущену помилку, виділи префікс.

    15. Написання префіксів і прийменників.
    а) Випиши слова. Виділи префікс. Утвори від цього слова споріднені слова з різними префіксами.
    б) Між словом і прийменником встав інше слово. Придумай речення з тим же прийменником.

    16. Велика буква.
    Випиши слово правильно. Запиши 4 слова на дане правило.

    17. Суфікси - ськ, - цьк в українській мові пишуться з ь.
    Запиши слово правильно. Запиши 4 слова з суфік¬сом -ськ, -цьк. Запиши їх. Правопис запам'ятай.

    18. Префікси пре-, при- (префікс пре- пишеться тоді, коли його можна замінити словом «дуже»)
    Випиши слово правильно. Придумай 4 слова на аналогічний правопис.

    19. Правопис не з дієсловом.
    (Не з дієсловом пишеться окремо, крім дієслів: нездужати, неволити, ненавидіти, нехтувати, недочувати, недосипати, недобачати).

    20. Кома перед сполучниками а, але, що, щоб, ніж.
    Придумай речення з тим сполучником, перед яким в тебе пропущена кома.

    21. Відмінкові закінчення іменників.
    Випиши слово, постав питання. Виділи закінчення. Визнач відмінок. Запиши 4 іменники у даній відмінковій формі.

    22. Відмінкові закінчення прикметників.
    Випиши слово, постав питання. Виділи закінчення. Визнач відмінок. Запиши 4 прикметники у даній відмінковій формі.

    23. Особові закінчення дієслів.
    Випиши слово. Виділи закінчення. Визнач дієвідміну - перевір правопис. (Букву є пишемо у закінченнях дієслів І дієвідміни; букву и - у закінченнях II дієвідміни). Запиши 4 дієслова у різних особових формах.

    24. Правопис особових займенників.
    Випиши займенник. Визнач особу, відмінок і число.

    25. Помилка на невивчене правило.
    Запиши слово правильно. Правопис запам'ятай. Склади речення з цим словом.

Комментариев нет:

Отправить комментарий